Tuning  »  Car Audio  »  GMC Safari - kolejny mega projekt dla JBL Polska
GMC Safari

GMC Safari - kolejny mega projekt dla JBL Polska

2008-11-18 - Extreme Car Audio     Tagi: GMC, GMC Safari

JBL to marka, która włada emocjami, eksploduje żywiołowością - dostarcza niezapomnianych przeżyć tym, którzy marzą o potędze brzmienia, wstrząsającym basie i krystalicznej czystości dźwięku niezależnie od położenia potencjometru volume.

Do tej pory brakowało w Polsce samochodu demonstracyjnego, który byłby ucieleśnieniem wymienionych wcześniej przymiotów 60-cio letniej legendy. Brakowało auta, które rozmachem instalacji i niewiarygodnym brzmieniem „live” potwierdziłoby pozycję JBL jako lidera rynku car audio. Wcześniejsze projekty - z racji niewielkich gabarytów pojazdów, na których były oparte - nie były w stanie przekazać fanom przesłania tej marki. Dlatego zdecydowaliśmy się zbudować nowe demo w oparciu amerykańskiego mini vana - GMC Safari - auto, które byłoby w stanie pomieścić wszystkie nasze pomysły.

Samochód miał być stylizowany w kierunku mrocznej bestii ociekającej gdzieniegdzie pomarańczowymi strużkami krwi nawiązując do zderzenia kontrastu - czerni powłoki i wnętrza z
akcentami w kolorze firmowym JBLa - mocnym orange. Stąd właśnie wywodzi się kod całego projektu - Dark Beast of Power. Przedstawiciele JBL dali nam wolną rękę ograniczając się jedynie do bardzo ogólnego nadzoru nad projektem. Wyznaczony został budżet, zaakceptowane pomysły więc pozostało nam wyłącznie rozejrzeć się za odpowiednim egzemplarzem auta. SAMOCHÓD

Wybraliśmy model rocznikowy 1992, który zaczyna już funkcjonować na rynku motoryzacyjnym jako typowy youngtimer. Samochód miał być bowiem w założeniu niezbyt nowoczesny, a wręcz bardziej „oldskoolowy” - klasyczny - słowem auto z duszą . Zależało nam na tym by zaprezentować wizualne i dźwiękowe show powalające rozmachem i potęgą w samochodzie kompleksowo przygotowanym wyłącznie do tego projektu. Ważne były równie odpowiednie gabaryty pojazdu gdyż chcieliśmy przy tym zachować wszystkie funkcje auta z możliwością zajęcia miejsca na tylnej kanapie włącznie po to by pokazać samochód demo „przyjazny” dla widza, który będzie mógł zapoznać się z jego możliwościami nie tylko stojąc obok. Ponieważ auto miało być poddane daleko idącym modyfikacjom zupełnie obojętny był jego kolor czy ogólny stan wnętrza.
Przy poszukiwaniach odpowiedniego egzemplarza kierowaliśmy się wyłącznie stanem technicznym z góry z premedytacją decydując się na model z napędem na obie osie. Elementami w istotnym stopniu decydującymi o wyborze tego modelu vana były również takie zalety jego konstrukcji jak bardzo dobry silnik 4.3l V6 Vortec, znakomita skrzynia biegów TH700 (montowana równie m.in. w takich samochodach jak np. Chevrolet Corvette) oraz dostępność modelu z permanentnym napędem 4x4. Sprawdziliśmy kilkanaście ofert w Internecie i wybraliśmy kilka. Po oględzinach podczas wyjazdu do Niemiec okazało się , że samochód z Berlina prezentuje dobry stan ogólny i bardzo dobry stan techniczny więc po załatwieniu formalności udaliśmy się nim w drogę powrotną do Wrocławia.SYSTEM A/V

Z oczywistych względów system a/v skupiać się miał na prezentacji możliwości sekcji audio niż na wybujałych multimediach. Nie chcieliśmy by elementem jedynym i wszechobecnym tej instalacji był bas. Zdecydowanie trudniej jest bowiem uzyskać w aucie demo, które ma brzmieć dobrze także podczas prezentacji „otwartej” homogeniczne, zrównoważone brzmienie z doskonałą podstawą niskotonową ! Zdecydowaliśmy się podjąć wyzwanie i zaprojektować oraz zbudować zestaw, który zadziwi nie tylko podczas odsłuchu w zamkniętej kabinie, ale przede wszystkim podczas show na targach czy na pokazach otwartych. Niezależnie od miejsca, w którym stać będzie widz - czy będą to boczne rozsuwane drzwi czy też okolice otwartego bagażnika ma „dopaść” go fenomenalne, emocjonujące brzmienie z pulsującym basem już z odległości kilku metrów! Jednocześnie chcieliśmy udowodnić , że uzyskanie takiego efektu - przy odpowiednim know-how i z dobrym sprzętem - nie musi pociągać za sobą konieczności załadowania do auta tony komponentów wartych kilkadziesiąt tysięcy złotych! Dlatego zaprojektowaliśmy przemyślany system oparty zaledwie (jak na taki projekt) o cztery subwoofery i cztery wzmacniacze wspomagane przez całkiem znośną liczbowo armadę głośników nisko, średnio i wysokotonowych. Źródłem dźwięku miała być stacja 2 DIN renomowanego producenta również wybrana w oparciu o nasze doświadczenia i potrzeby systemu. Jako elementy wspomagające show zaplanowane zostały dodatkowy odtwarzacz DVD i monitor podsufitowy. Zabudowa komponentów musiała uwzględniać przy tym konieczność / możliwość transportowania we wnętrzu GMC na poszczególne prezentacje rozkładanego firmowego namiotu. Wydawać może się na tym etapie, że podjęliśmy się połączenia ognia z wodą …PRACE OGÓLNE

MECHANIKA


W trakcie załatwiania formalności związanych z rejestracją samochodu w Polsce GMC trafił do firmy zajmującej się mechaniką pojazdów made in USA gdzie poddany został drobiazgowemu sprawdzeniu. Wymienione zostały wszystkie płyny i elementy eksploatacyjne. Przeprowadzone zostały drobne naprawy i regeneracje - wszystko po to by auto niezawodnie mogło wypełniać postawione przed nim zadania.LAKIER

Ponieważ plan zakładał położenie na aucie nowego lakieru samochód trafił następnie do profesjonalnej firmy, która zadbała o nową lśniącą powłokę. Ze względu na fakt, iż w tym modelu karoseria była całkowicie ocynkowana fabrycznie nie było żadnych problemów z korozją. Zdecydowaliśmy się na ciemnografitowy lakier z palety BMW z premedytacją omijając kolor czarny - niezwykle trudny w utrzymaniu.STYLIZACJA

W międzyczasie zostały zamówione przez nas w USA dostępne do tego modelu w dość okrojonej ofercie akcesoria stylizacyjne - „tuningowe” i niezbędne elementy wnętrza / uzbrojenia, które należało wymienić. W efekcie końcowym auto miało mieć zmienione lampy przednie i tylne, kierunkowskazy, kierownicę, zawieszenie oraz kilka innych drobniejszych elementów stylistycznych. Oczywiście nie można nie wspomnieć o odpowiednio dopasowanych felgach i oponach - tu zdecydowaliśmy się na sprawdzonych producentów: 16” felgi kultowej amerykańskiej marki American Racing oraz może niezbyt amerykańskie, ale wyjątkowo dobre opony firmy Toyo. Z zewnątrz auto miało by oczywiście oklejone - przybrane w barwy wojenne - prezentując loga marki ze stylizowanym napisem Power oraz nasze loga jako wykonawcy.ODBUDOWA / MODYFIKACJE WNĘTRZA

W tym egzemplarzu Safari całe wnętrze auta wykonane było w kolorze niebieskim - dotyczyło to zarówno foteli, plastików, tapicerki, podsufitki jak i wszystkich wykładzin wnętrza. Ponieważ całe wnętrze ulec miało daleko idącym modyfikacjom nie miało to dla nas większego znaczenia. Zwiększało jednak ilość niezbędnej do wykonania pracy. Kabina pozbawiona została wszystkich elementów do gołej blachy - z deską rozdzielczą włącznie. Poszczególne elementy trafiły następnie od odpowiednich współpracowników - podsufitka, fotele, boczki, kanapa i deska rozdzielcza do tapicera, a wszystkie plastiki do lakiernika - wykładzinami zajęliśmy się sami. Wszystkie te elementy miały zmienić kolor na czarny. Szczegóły obszycia tapicerki zaprojektowaliśmy w oparciu o wzorzec jakim było wnętrze Bentley’a Conitinental GT - grube wygodne fotele z pikowaną w romby czarną skór . Co ważne - pikowaną podwójnym ściegiem z odpowiednią podkładką uwydatniając przestrzennie powstałe po przeszyciu romby. Wybraliśmy do wykończenia elementy z pomarańczowej skóry i takiego samego koloru nić. Podsufitka została obita alkantarą. Dodatkowe prace obejmujące w sumie wiele dni objęły odtworzenie - przywrócenie do świetności takich elementów wnętrza jak uszczelki, mocowania, plastiki, stopnie / progi i inne ważne dla wyglądu ogólnego szczegóły. Nie pominęliśmy niczego - każdy drobiazg poddany był szczegółowym oględzinom i w razie potrzeby regenerowany lub zaplanowany do wymiany. Jako przykład niech posłużą mocowania foteli i kanapy - oryginalne były mocno zniszczone, nieco pordzewiałe i schodził z nich lakier. Elementy te zostały poddane piaskowaniu, a następnie zostały pokryte proszkowo nowym czarnym lakierem. Bardzo ciekawym elementem designerskim są przedni i tylny zderzak, które w oryginale były chromowane. Po latach eksploatacji chrom był już na tyle zniszczony, że rozważaliśmy przemalowanie zderzaków na czarno, ale koniec końców postanowiliśmy uciec z nowym trendem do przodu - zderzaki obiliśmy grubą naturalną skóra uprzednio perfekcyjnie ją impregnując.ZABUDOWA SYSTEMU AUDIO

WYTŁUMIENIE


Kompleksowe zmiany we wnętrzu ułatwiły dostęp do wszystkich zakamarków auta, a tym samym umożliwiły perfekcyjne wygłuszenie samochodu. Matami antyrezonansowymi pokryte zostały wszystkie elementy karoserii od środka pojazdu. Podczas ponownego montażu wszystkie elementy wnętrza zostały również poddane stosownej operacji wyklejania od spodu matami antyrezonansowymi. Dotyczy to plastików, elementów tapicerskich, boczków oraz oczywiście kompleksowo całych drzwi. Na wytłumienie zużyliśmy prawie 30m2 wysokiej klasy mat antyrezonansowych.

OKABLOWANIE

Projekt systemu narzucał wykonanie odpowiedniego okablowania. Dzięki całkowicie pustemu wnętrzu sam proces kładzenia kabli wydawać mógłby się prosty, ale tak naprawdę problemem była konstrukcja samochodu, w którym przecież nie ma typowych progów! Okablowanie systemu video prowadzone było słupkami a i pod dachem, natomiast okablowanie zestawu audio wąskimi progami oraz rynienkami w podłodze. Wszystkie połączenia przewodów np. z pozłacanymi końcówkami są nie tylko zaciśnięte, ale i gruntownie zalutowane co gwarantuje wieloletnią niezawodność i niezmienność parametrów w czasie. Łącznie położyliśmy prawie 50m kabli sygnałowych, ponad 70m kabli głośnikowych i nieco ponad 25m kabli zasilania.

ZASILANIE

W trosce o właściwe zasilanie systemu posunęliśmy się do rozwiązań niemal radykalnych. Wymiana akumulatora głównego na specjalny wysokowydajny akumulator żelowy to oczywiście standard - poszliśmy jednak dalej. Po to by zestaw mógł w pełni zaprezentować swoje możliwości także podczas jazdy zabudowaliśmy z tyłu w obu sekcjach po dodatkowym wysokowydajnym akumulatorze żelowym oraz po 5F kondensatorze buforującym - po jednym zestawie na stronę. Aby podczas kilkudniowych prezentacji nigdy nie zabrakło nam prądu pod tylną kanapą zaprojektowaliśmy miejsce na dwa niezwykle mocne zasilacze stabilizowane, których używa się na postoju. Zainstalowane gniazdo 200V umożliwia szybkie połączenie zasilaczy do sieci. W ten sposób dysponujemy prądem 13.8V przy maksymalnym natężeniu 240A co umożliwia swobodne zasilanie systemu pracującego stale z mocą ponad 3000W. W praktyce nigdy się to nie zdarza więc o zapas prądu nie trzeba się martwić.

PANELE DRZWIOWE

Jednym z kluczowych elementów systemu car hi-fi są głośniki przednie. Potraktowaliśmy ten temat priorytetowo kompleksowo modyfikując całe tapicerki drzwi. W planie mieliśmy zainstalowanie po dwóch zestawów trójdrożnych na stronę dodatkowo wspomaganych membraną pasywną w postaci trzeciego głośnika. W ten sposób planowaliśmy uzyskać niezbędną dynamikę przodu, która dorównałaby mocy sekcji niskotonowej. Zależało nam bowiem na braku kompresji zakresu średnio i wysokotonowego przy podkręcaniu głośności. Tym samym niezależnie od poziomu / natężenia dźwięku chcieliśmy uzyskać stabilną równowagę charakterystyki brzmienia. Aby uniknąć różnic fazowych zdublowane głośniki wysokotonowe i średniotonowe zostały zabudowane tak blisko siebie jak to tylko możliwe. Wszystkie dodatkowe elementy - panele przygotowane pod montaż nowych przetworników zostały płynnie „wtopione” w istniejącą tapicerkę by uniknąć efektu „dokładki”, a sprawić wrażenie jakby boczki wyglądały tak od początku. Oczywiście finalnie całość została pokryta naturalną skór w kolorze czarnym z pomarańczowymi przeszyciami. Drzwi prezentują się bardzo efektownie i bojowo, a tak opracowana sekcja przednia gwarantuje niesamowity kickbas i swobodną reprodukcją zakresu średnio-wysokotonowego. Zestaw bez problemu nadąża za subwooferami tworząc niesamowity spektakl dźwiękowy niezależnie od ustawienia pokrętła volume!

ZABUDOWA BAGAŻNIKA

Zabudowa bagażnika miała w założeniu pogodzić ze sobą dwie sprzeczności. Z jednej strony
efektownie wyeksponować sprzęt, a z drugiej strony umożliwi w razie potrzeby przewiezienie np. firmowego namiotu niezbędnego podczas otwartych prezentacji. Mało tego - ilość sprzętu zaplanowanego do zabudowy była całkiem imponująca! W przestrzeni bagażowej miały znaleźć swą przystań cztery potężne dwunastocalowe subwoofery, cztery niemałe wzmacniacze mocy oraz osiem głośników szerokopasmowych w rozmiarze 6.5”. Projekt zabudowy wykonany wcześniej i wstępnie rozpracowany technicznie znacznie ułatwił przeprowadzenie realizacji choć i tym razem należało go dostosować do zastanych realiów. W pierwszej kolejności powstały dwa solidne moduły zaprojektowane jako fundament obu elementów zabudowy. Łączone w jednym ciele obudową bass-reflex dla subwooferów, skrzynią półotwartą dla głośników szerokopasmowych oraz dwie przestrzenie „serwisowe” z czego jedna przeznaczona jest m.in. na montaż kondensatorów stabilizujących zasilanie, a druga dla dodatkowych akumulatorów. Natomiast po ich zewnętrznej stronie, która po montażu miała znaleźć się tuż za boczną szybą bagażnika zamocowaliśmy w pierwszej kolejności po dodatkowych wzmacniaczu (urządzenie nie jest podłączone do systemu audio), który podświetlony neonami załączanymi z pilota stanowi świetną ozdobę auta zwłaszcza nocą! Po bardzo stabilnym zamocowaniu modułów rozpoczęliśmy montaż poszczególnych komponentów i podłączanie okablowania. Subwoofery zostały z premedytacją zainstalowane magnesami na zewnątrz po to by zaprezentować ich niezwykle potężną konstrukcję. Po zamontowaniu i połączeniu wszystkich komponentów przyszła kolej na wykonanie poszycia zewnętrznego. Wszystkie jego elementy w miejscach, w których nie stykają się bezpośrednio z podstawową konstrukcją zostały również wyklejone od środka matami antyrezonansowymi by zapobiec jakimkolwiek wibracjom. Środkowe elementy poszycia obite zostały materiałem przeszytym w romby podobnie jak poszycia foteli celem zachowania tego samego stylu instalacji. Tym samym bagażnik został niejako podzielony na trzy sekcje - lewa i prawa zabudowa oraz wolny środek, który umożliwia przetransportowanie np. złożonego namiotu na kolejny show. Zwieńczeniem zabudowy są dwa elementy stylistyczne dzielące optycznie prawą i lewą powierzchnię wycięte z płyty mdf i polakierowane w kolorze pomarańczowym. Nadają wnętrzu lekkości, ale i dynamiki. Uzupełnieniem zabudowy bagażnika jest neonowe podświetlenie zamontowane pod dachem oświetlające zainstalowane komponenty co szczególnie nocą gwarantuje w środku auta fenomenalne efekty wizualne.

MULTIMEDIA

Najlepszy nawet system car audio nie może obyć się bez dobrego źródła dźwięku. Zdecydowaliśmy się na stację 2 DIN renomowanego producenta ze względu na bardzo pozytywne doświadczenia jakie mieliśmy z tym modelem wykorzystując go w innych naszych instalacjach. Bardzo bogate wyposażenie oraz niezwykle wysokiej jakości brzmienie przemawiały za instalacją tego źródła. Dzięki wielu możliwościom zestrojenia i korekcji dźwięku już z poziomu samego radia zapanowanie nad tak rozbudowanym system i dopasowanie go do stawianych przed nim wymagań jest mniej skomplikowane. Pod zabudowę tej jednostki musieliśmy całkowicie przekonstruować konsolę środkową z miejscem na radio. Uzupełnieniem tej stacji multimedialnej jest 17” monitor podsufitowy współpracujący z dodatkowym odtwarzaczem DVD, który to tandem służy do wyświetlania w czasie pokazów prezentacji pokazującej proces powstawania democara.

Zainstalowany sprzęt - specyfikacja:
a. sekcja głośników przód - 2 zestawy JBL Power P6563C + dodatkowy kickbas z P6560C
b. subwoofery - 4 sztuki JBL Power P1222
c. sekcja głośników tył - 4 zestawy JBL Power P6562
d. wzmacniacze na głośniki - 2 sztuki JBL GTO 1004
e. wzmacniacze na subwoofery - 2 sztuki JBL GTO 14001
f. stacja multimedialna JVC KW-AVX800
g. monitor podsufitowy 17” oraz odtwarzacz DVD
h. akumulator główny oraz dwa dodatkowe akumulatory żelowe - Optima Red Top
i. dwa hybrydowe kondensatory buforujące 5F
j. okablowanie Eagle Cable & Caliber
k. maty tłumiące StP VibroPlast M-1




źródło: Extreme Car Audio

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

GMC Safari - kolejny mega projekt dla JBL Polska

Podobne galerie: GMC Safari - kolejny mega projekt dla JBL Polska
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit GMC