Tuning  »  Car Audio  »  Smart - demo car JBL Polska
Smart - demo car JBL Polska

Smart - demo car JBL Polska

2008-05-17 - Extreme Car Audio     Tagi: Smart, JBL, Hatchback
JBL do budowy nowego samochodu demonstracyjnego wybrał nas wśród wielu innych firm z całej Polski. Uważamy, że to bardzo nobilitujące wydarzenie zwłaszcza, że nie prowadzimy tej marki jako wiodącej w naszym programie sprzedaży. Cieszymy się, że mogliśmy wziać udział w tym przedsięwzięciu. A jego efekt będziecie mogli ocenić zapoznając się z niniejszą galerią. Smarta przyprowadzilismy z Katowic (siedziby dystrybutora). Auto zostało nam podane "sote" czyli zupełnie "gołe" i zdecydowanie nie rzucajace się w oczy. Naszym zadaniem było nie tylko wykonanie zabudowy, ale również przeprowadzenie całej stylizacji samochodu. Wkrótce potem nadeszła paleta ze sprzętem. Dystrybutor postawił (za naszą aprobatą) na nową edycję serii Power aby tym samym podkreślić wyjątkową pozycję tych produktów na rynku i w swoim programie sprzedaży. W założeniu samochód jako typowe auto demonstracyjne miał grać na dobrym poziomie przede wszystkim w pozycji "otwartej" a więc podczas typowej prezentacji. Ze względu na wielkość samochodu oczywistym było, iż nie znajdzie się w nim armada subwooferów i wzmacniaczy. Dystrybutorowi zależało przede wszystkim na prezentracji możliwości przedniego systemu głośnikowego wspomaganego jedynie przez subbas. Oczywistym dla wszystkich jest bowiem potencjał JBLa w zakresie basu - Smart miał pokazać, że sprzęt tej marki może również mieć znacznie wyższe dźwiękowe ambicje co w planach doskonale miało sprawdzić się po zamknięciu drzwi Smarta. Małe auto to przede wszystkim duże problemy montażowo-instalacyjne i akustyczne. Ale to własnie naszym zadaniem było poradzenie sobie z nimi i przygotowanie samochodu dobrze brzmiącego i atrakcyjnego wizualnie, a jednoczesnie "poukładanego" i "nieprzypadkowego" instalacyjnie. Po kilkunastu godzinach prac koncepcyjnych wszystko zostało ustalone. Oczywiste było, iż należy przeprowadzić tu przynajmniej podstawowe zmiany by wnętrze Smarta mogło zmierzyć się z hasłem "prawdziwy demo car". Fabryczne "nagłośnienie" w postaci zamontowanych pod deską dwóch szerokopasmowych dziesiątek zostało oczywiście całkowicie zignorowane. Jeśli to demo JBLa to radioodtwarzaczem mógł być wyłacznie Becker! Do koncernu Harmann należą bowiem oprócz JBLa i Beckera takie marki jak Harmann Kardon, JBL czy Infinity. Wybór zatem oczywisty. Jak zintegrować jednak konserwatywną jednostkę główną we wnętrzu Smarta i jak połączyć ją z oem-owym odtwarzaczem DVD Harmann??? Tylko tak jak na zdjęciu!
Po wielu godzinach pracy konsola prezentuje się doskonale. Radioodtwarzacz jest płynnie zintegrowany z osłoną odtwarzacza DVD (płytę DVD wkłada się widoczną szczeliną, a srebrny przycisk poniżej to eject), który sterowany jest wyłącznie pilotem. Cała konstrukcja została polakierowana w kolorze nadwozia. Atrakcyjne podświetlenie radia i reflexy światła na lakierze zdecydowanie uatrakcyjniają szarą dotąd konsolę środkową.Dźwięk z odtwarzacza DVD można oczywiście przełączyć na system audio Smarta dzięki zainstalowanemu modulatorowi FM. Prostota konstrukcyjna radioodtwarzacza (praktyczny brak jakichkolwiek regulacji oprócz standardowych:bass, treble, loudnes i poziom subbasu) wymuszał maksymalne skupienie się nad dopracowaniem akustycznym systemu. 7" panoramiczna kolorowa matryca znalazła swą przystań w wykonanej od podstaw zabudowie usytuowanej na desce rozdzielczej i polakierowanej w kolorze auta. Monitor został tak ukierunkowany by zapewniać dobry odbiór przede wszystkim pasażerowi, a w czasie prezentacji by być widocznym dla oglądających obraz z zewnątrz auta. Już sam radioodtwarzacz z konsolą środkową i monitor zdecydowanie ożywiają smutne dotąd szare wnętrze Smarta. Auto nabiera charakteru i kolorytu. Wreszcie zaczyna wyglądać na demo!Już podczas procesu deinstalacji konstrukcji drzwi okazało się, że Smart zbudowany jest zupełnie inaczej niż każde zwykłe auto. Tutaj by ściągnąć wewnętrzną tapicerkę drzwi należy bowiem zdjąć najpierw ich zewnętrzne poszycie! Po deinstalacji pozostaje jedynie aluminiowy szkielet. Taka konstrukcja drzwi z góry uniemożliwiła "tradycyjne podejście" do tematu paneli drzwiowych. Musieliśmy obrać inną drogę. Postawiliśmy na trudniejsze w wykonaniu, ale efektywne pod względem akustycznym i jedyne sensowne w tym przypadku rozwiązanie - obudowę zamkniętą. Panele mieszą trzy 13cm głośniki i tweeter. Jeden z midbasów pracuje wyłącznie na zasadzie membrany biernej oddając energię tylnych stron membran pozostałych zasilanych ze wzmacniacza 13stek. Tweeter w panelach ma znaczenie akustyczne zarówno podczas pracy "otwartej" jak i w zamkniętym wętrzu. Symulacje obudowy zamkniętej paneli (niezbędną do wyliczeń parametrów membrany biernej) przeprowadziliśmy w komorze bezechowej wydziału akustyki politechniki wrocławskiej.13sto centymetrowe Powery. Te nowocześnie zaprojektowane midbasy posiadają membranę wykonaną w technologii warstwowej, której elementem jest m.in. kevlar. Zaawansowana technologia chłodzenia cewki umożliwia przenoszenie dużych mocy. Zestaw wymagał jednak pewnych korekt w zakresie zwrotnicy pasywnej, których dokonaliśmy po pomiarach już po instalacji głośników w aucie. Podstawowe dla nagłośnienia głośniki wysokotonowe zabudowaliśmy w zaadaptowanych i wyprofilowanych oraz odpowiednio ukierunkowanych wewnętrznych osłonach lusterek. Konstrukcja w celu dopasowania do tematu instalacji została polakierowana w kolorze nadwozia. Gotowy element po wylakierowaniu w kolorze nadwozia, zamontowany został na drzwiach i stabilnie połączony z aluminiowych stelarzem wewnętrznym. Osłona głosników w kolorze "fabrycznym" JBLa nadaje całości tak potrzebnego kontrastu. Efektownie? Ostatni szlif został wykonany przy pomocy wycinanych i grawerowanych laserowo ozdobnych plakietek z laminatu. Dzięki sprytnemu trikowi spod plakietki przebija pomarańczowy kolor, który perfekcyjnie łączy się z literami JBL w logo marki.Fotele - element niebagatelny, zostały również poddane "tuningowi". Skórzana dwukolorowa tapicerka z wyszytym logo JBLa wykreowała ich całkowicie nowe oblicze nadając wnętrzu nieco bardziej ekskluzywny charakter.

Bagażnik przed trzęsieniem ziemi - pusto, szaro i smutno. Bagażnik w Smarcie wcale nie musi być pisany przez cudysłów - jest nawet większy niż mogłoby się wydawać. Nie mniej jednak i tak zbyt mały by mozna było w nim instalacyjnie poszaleć! W dodatku pod podłogą znajduje się silnik, do którego mozna dostać się unosząc podłogę właśnie. A więc musieliśmy pogodzić całkiem sprzeczne ze sobą wymogi - ciekawą zabudowę i dostęp do silnika. Nie było łatwo i poszukiwania zadowalającego rozwiązania trwały czas jakiś. Podzieliliśmy zatem zabudowę na dwa elementy - 1. obudowę subwoofera wkomponowaną w bagażnik i 2. ale o nim poźniej. Obudowa subwoofera została tak zaprojektowana by możliwe było jej szybkie i bezproblemowe wyjęcie w celu zapewnienia dostępu do silnika. Jest więc w całości (oprócz boków) wyciągana z auta! Poza tym w celu uatrakcyjnenia wizualnego zbudowaliśmy ją jako konstrukcję "wielowarstwową - skorupową". Ze względu na planowaną konfigurację obudowa została wykonana w technice bass reflex i dostrojona do wnętrza auta po pomiarach. Jej montaż na miejscu(bądź demontaż) można przeprowadzić w ciągu zaledwie 3 minut dzięki specjalnie zaprojektowanym zaczepom.Ponieważ po instalacji wyjmowanego z konieczności subwoofera w bagażniku nie zostało już praktycznie wolnego miejsca po wielu projektach i przymiarkach wykonaliśmy konstrukcję przestrzenną rozpiętą pomiędzy ścianami kabiny, na której swe miejsce znalazł 4 kanałowy wzmacniacz PX400.4. Konstrukcja umożliwia zabudowę dwóch wzmacniaczy po jednym z każdej strony. Jej lekkość i stabilność gwarantuje technologia klejenia warstwowego różnych materiałów - płyt HDF i sklejki. Całość jest polakierowana w firmowym kolorze JBLa.Nie można wykonać atrakcyjnej zabudowy bez odpowiedniego podświetlenia! Subwoofer podświetlają dwa neony zabudowane pomiędzy płaszczyzną, do której przykręcony jest głośnik a zewnętrzną powłoką subwoofera. Wzmacniacz podświetlają neony podwieszone pod sufitem. Tak dobrane i ustawione oświetlenie fenomenalnie komponuje się z całą zabudową!Samochód w "pozycji otwartej" prezentuje się na prawdę wyśmienicie! Kontrastowo dobrane kolory, atrakcyjnie wystylizowana zabudowa no i samo auto tworzą razem na prawdę niecodzienne zjawisko. Nie sposób przejść obojętnie...

Z zaplanowanych 2 wzmacniaczy pozostał na pokladzie 1 - potężny JBL Power PX300.4 zasila w trybie 2 omów zestawy przednich głośników dedykując im grubo powyżej 150W RMS na stronę. Sam subwoofer zasilany jest mocą ponad 380W RMS co przy wysokiej skuteczności głośnika i obudowie bass reflex daje wystarczająco dobre rezultaty.Subwoofer JBL Power P1220 - ten doskonały 30cm przetwornik notowany jest niezwykle wysoko we wszystkich rankingach branżowych na całym świecie. Wysoka skuteczność (92dB) i moc ciagła na poziomie 400W RMS oraz specjalna konstrukcja (wydajne chłodzenie cewki) pozwalają mu bez stresu wytrzymac nawet wielogodzinne "katowanie" co przy różnych prezentacjach nie jest wcale czymś wyjątkowym.Smart doczekał się profesjonalnych sesji zdjęciowych z udziałem znanej modelki, które są oprawą materiału prasowego wydanego przez przedstawiciela tej marki na Polskę. Zewnętrzna stylizacja auta objęła wymianę fabrycznych stalowych felg na aluminiowe obręcze renomowanej firmy OZ Racing dedykowane do Smarta oraz wyklejenie auta.Na zabudowie subwoofera umieściliśmy tradycyjnie nasz firmowy podpis. Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektu jaki udało się nam uzyskać. Niezwykle zadowolony jest również nasz zleceniodawca, a to już połowa sukcesu. Samochód prezentuje się znakomicie, zabudowa jest atrakcyjna jak na demo przystało i dźwiękowo potrafi wspiąć się na znacznie wyższy poziom niż można by się było spodziewać! Z naszych informacji wynika, że auto zostało także bardzo przychylnie odebrane na wielu prezentacjaach w różnych regionach Polski. Sukces?



źródło:

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

Smart - demo car JBL Polska

Smart - demo car JBL Polska
Qba 2008-07-23 15:58
całkiem przyjemny tuning jak na takiego Smart'a :-)