Tuning  »  Aktualności  »  DAF XT z firmy A. Jansen, czyli ciągnik siodłowy o urodzie mastodonta
DAF XT

DAF XT z firmy A. Jansen, czyli ciągnik siodłowy o urodzie mastodonta

2012-06-19 - .     Tagi: Ciężarówki, DAF, Tuning, DAF XF105, Torpedo
Jeszcze niedawno, pisząc o tuningu ciężarówek z lat 80-tych, z rozrzewnieniem wspominałem o zmierzchu popularności ciężkich pojazdów typu torpedo, czyli z silnikiem przed kabiną. Sentymenty do tego typu maszyn szczególnie silne okazały się na terenie Holandii, gdzie pomysłowi mechanicy nieustannie opracowują kolejne, mniej lub bardziej udane konstrukcje z wysuniętym przodem. Sztandarowym przykładem jest tutaj chociażby Stator Trucks, firma specjalizująca się w budowaniu na bazie Iveco Stralis pojazdów o klasycznym układzie silnika. Prawdziwemu holendrowi nie przystoi jednak poruszać się pojazdem włoskim rodowodzie, dlatego też Stator nie zaspokoił potrzeb wszystkich przewoźników. Do grona tych ostatnich należy między innymi firma A. Jansen, która postanowiła na własną rękę zlecić opracowanie klasycznie wyglądającego DAF-a. Bazą konstrukcji miał być oczywiście popularny model XF105, tutaj wyposażony w 460-konny motor i przestronną kabinę Super Space Cab. Budową pojazdu zajął się zaś jeden z przedstawicieli marki - firma De Burgh z regionu Eindhoven. Całe przedsięwzięcie otoczono ścisłą tajemnicą i nawet część pracowników De Burgh nie zdawała sobie sprawy z jego trwania.
Przy konstruowaniu DAF-a XT, bo właśnie taką nazwą okrzyknięto maszynę, pracowało tylko sześć osób. Ich głównym zadaniem było przesunięcie oryginalnej kabiny w kierunku środka podwozia i stworzenie customowej zabudowy silnika. Zasada powstania konstrukcji była więc podobna jak ma to miejsce przy produkcji Stratorów. Od swojego holendersko-włoskiego kolegi DAF-a XT odróżnia jednak pewna bardzo ważna kwestia - wygląd.O ile Strator jest bowiem pojazdem wyjątkowo urodziwym, w którym przednia część nadwozia świetnie zgrywa się z kabiną ze Stralisa, to żółto-czerwone dzieło firmy De Burgh do grona maszyn urodziwych raczej nie należy. Przednia część nadwozia ma lekkość frytek z majonezem i zdaje się zupełnie nie pasować do opływowych linii podwyższonej kabiny, podczas gdy niemal żywcem przeniesiona z modelu XF105 atrapa chłodnicy wygląda jak przyklejona.Przywiązane Holendrów do krajowej marki pojazdów wzięło chyba jednak górę nad kwestiami estetycznymi, gdyż auto wzbudziło tam ogromny entuzjazm i powszechnie określane jest mianem pięknego. Także zainteresowanie pojazdem przybrało niebanalne rozmiary - flota A. Jansen już wzbogaciła się o drugi egzemplarz DAF-a z kabiną typu torpedo, a De Burgh rozważa wprowadzenie pojazdu do swojej stałej oferty.



źródło: foto: truckstar.nl; erhabv.nl

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
5

Komentarze do:

DAF XT z firmy A. Jansen, czyli ciągnik siodłowy o urodzie mastodonta

DAF XT z firmy A. Jansen, czyli ciągnik siodłowy o urodzie mastodonta
pt 2013-02-02 21:52
widzialem tego dafa w holandii na parkingu nawet ladnie sie prezentuje
DAF XT z firmy A. Jansen, czyli ciągnik siodłowy o urodzie mastodonta
ChanYan 2016-01-20 10:10
Mi się ten DAF podoba.
DAF XT z firmy A. Jansen, czyli ciągnik siodłowy o urodzie mastodonta
Ławrenty 2019-06-23 15:59
Hejka
DAF XT z firmy A. Jansen, czyli ciągnik siodłowy o urodzie mastodonta
WorldlyPlej 2019-07-19 03:42
wydaje mi sie że to spoko pomys,
DAF XT z firmy A. Jansen, czyli ciągnik siodłowy o urodzie mastodonta
ZbysiuTer 2019-07-27 13:07
Mi też się bardzo podoba